Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op belasting.startpagina.nl

Belastbaar inkomen verlagen

Dick
13 Dec, 2008 22:34

Hoi,

Afgelopen jaar een vervelende rechtzaak gehad in verband met ontslag. De advocaatkosten hiervan zijn hoog opgelopen. Gelukkig kwam ik via peiljaarverlegging in aanmerking voor toevoeging (= adocaat wordt betaald door Raad voor Rechtsbijstand, zeg maar pro deo) De R.v.R. heeft een schatting van mijn inkomen in 2008 gemaakt, en achteraf wordt gekeken of ik inderdaad in aanmerking kom voor die toevoeging.

Ligt mijn belastbaar inkomen hoger dat het vastgestelde maximum dan moet ik alsnog die torenhoge advocatenrekening zelf betalen.

Nu lijkt het er op dat m'n inkomen inderdaad iets van 1200 euro bruto te hoog zal uitkomen. Nu mijn vraag: Wat kan ik doen om m'n belastbare inkomen te verlagen? Zelf zat ik te denken aan een gift aan een goed doel. Maar heeft iemand nog andere tips? Die zijn bijzonder welkom!

Bij voorbaat dank.

Dick

Malu
13 Dec, 2008 23:35

een bril kopen of een kunstgebit?

josdb
14 Dec, 2008 12:45

een lijfrente afsluiten, let op dit is alleen aftrekbaar als je een pensioentekort hebt.

een arbeidsongeschiktheidsverzekering AOV afsluiten en betalen voor 31 dec.

een studie beginnen en nog voor 31 december de kosten betalen.

nb er geldt wel een drempel de eerste € 500 zijn niet aftrekbaar.

dus de studiekosten moeten minstens 1700 zijn.

giften maar let op ook hier geldt een drempel en alleen boven de drempel is aftrekbaar.

jos

Dick
14 Dec, 2008 20:41

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Die bril en dat kunstgebit kan ik niet verkopen, ben ik bang. Die heb ik (gelukkig) nog niet nodig.

Een lijfrente: Ik neem aan dat de minimumbedragen hiervoor vrij hoog liggen. Op dit moment ontvang ik WW, ik heb niet al te veel om in een lijfrente te stoppen. Hoe weet je of je een pensioentekort hebt?

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering lijkt me op dit moment (in de ww) ook niet het meest passende.

Blijft over: studie of een gift. Een studie lijkt het meest aantrekkelijk omdat ik daar zelf ook nog iets aan heb. Maar dan moet ik het inderdaad voor eind van het jaar hebben betaald. En als dat niet lukt, heb ik een dik probleem. En ivm met kerst & oud+nieuw is de kans aanwezig dat ik geen factuur binnen heb voor de 31e.

Een gift is de meest duidelijke, al zal die dan op 1200 + 1% van m'n jaarinkomen uitkomen. Gaat dit dan om het gezamenlijke jaarinkomen van mij en m'n (fiscale) partner of om mijn persoonlijke jaarinkomen?

Wat 'n gedoe zo op het eind van het jaar…

Alvast bedankt weer voor de antwoorden!

Dick

piot
14 Dec, 2008 23:41

Dick,

Van je inkomen krijg je begin volgend jaar n overzicht,zowel van je werk als van je ww.

Wat je daar ook aftrekt via de belastingdienst is alleen maar in jou voordeel,en doet niks af van je bruto inkomen over 2008!want dat blijft hetzelfde.

Als je die rechtzaak gewonnen hebt?en je moet die advocaat betalen?dan kun je het verhalen op de tegenpartij.

Groetjes&succes.