Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op belasting.startpagina.nl

kosten makelaar en notaris aftrekbaar?

Mariska75
15 Feb, 2010 20:31

Hallo,

In 2009 verliep de rentevaste periode van onze hypotheek. Wij hebben toen gekozen voor een andere hypotheekvorm en ivm een verbouwing een verhoging van de hypotheek. Wij hebben hierdoor makelaars- en notariskosten. Volgens horen en zeggen zou dit aftrekbaar zijn (IB 2009). Klopt dit en zo ja, waar kan ik dit in het programma IB 2009 kwijt? Ik zie namelijk alleen maar vragen over aan en verkoop van een huis, maar dat hebben wij dus niet gedaan.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg Mariska

Bewerkt 15 Feb, 2010 21:14
Kleijssen Beak
15 Feb, 2010 21:14

Beste Mariska,

Hierbij een overzicht van de aftrekbare en niet aftrekbare kosten.

Aftrekbaar

Bereken uw maximale belastingvoordeel met uw jaarruimte. om de waarde van het huis vast te laten stellen in verband met het verkrijgen van de hypotheek

Aanvraagkosten voor Nationale Hypotheek Garantie (vroeger: de Gemeentegarantie)

Notariskosten (inclusief BTW) en kadastrale rechten voor de hypotheekakte

Afsluitprovisie voor uw hypotheek.

U mag maximaal 1,5% van de schuld tot een maximum van 8.000 (of EUR 3.630) aftrekken. Het restant is in latere jaren aftrekbaar

Niet aftrekbaar

Taxatiekosten die u bijvoorbeeld maakt om een bod op het huis te kunnen uitbrengen

Kosten van de koopovereenkomst van het huis

Notariskosten en kadastrale rechten voor de transportakte (de leveringsovereenkomst)

Bij een bestaand huis: de overdrachtsbelasting (= 6% van de aankoopsom van de onroerende zaak)

Ik hoop dat ik je voldoende heb geïnformeerd.

Groet,

Kleijssen Beak

www.kleijssenbeak.nl

dhr. G.B.J. Kleijssen