Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op belasting.startpagina.nl

duitse rente+belasting

maja
14 Okt, 2010 17:45

Hoi,

Krijg vanaf 1989 een kleine duitse rente en deze ieder jaar ingevuld bij nederlandse belastingaangifte .

Nu vorige week van duitse belastingdients formulieren gekregen om vanaf 2005-2006-2007-2008-2009

een,, einkommenssteuererklärung" in te vullen.Kan ik deze papieren doorsturen naar nederlandse belastingen,

zodat zij deze invullen? of is er hier een andere instantie die dit voor mij invult.

Zelf begrijp ik niks van deze papieren, het is in het duits, en de nodige moeilijke zinnen.

Bewerkt 05 Mei, 2014 15:49
paull
15 Okt, 2010 07:40

ik zou die papieren niet opsturen naar de belastingdienst.

Je kan bellen met 0800- 024 12 12. Het bureau voor grensoverschrijdende belastingzaken. Daar zitten ook Duitsers (2) die Nederlands praten.

RobbieD
24 Okt, 2010 15:01

Ai, ai, ai.

Vlgs mij is het zo dat je in Dld. belasting verschuldigd was en bent.

Je zult die formulieren dus moeten invullen en rekening moeten houden met een aanslag.

Aan de andere kant kun je in NL correctie vragen op je aangifte over de afgelopen jaren, aangezien waarschijnlijk over deze inkomsten door jou belasting in NL is betaald.

Dit betaalde kun je nu terugvorderen omdat je hierover in Dld. belasting moet betalen. Je mag niet in beide landen belast worden en het land van de bron van je inkomen (Dld dus) heeft voorrang boven de NL fiscus (hierover bestaat tussen Dld en NL een verdrag).

Al met al nogal wat werk.

Jan
25 Okt, 2010 23:02

Als fiscalis ouderenbonden zijn wij de laatste weken met dit probleem in aanraking gekomen. Aangezien de Duitse rente is losgeweekt van de SVB wil de Duitse belastingdienst weten of hun rente meer is dan 90% van het totale inkomen. De meeste mensen zullen daarom van de Duitse belastingdienst wel geen aanslag krijgen maar de rondslomp is enorm. Er moet van 5 jaar terug gegevens worden verstrekt van de totale verzamelinkomen incl. Duitse rente. Er is overleg geweest door Ministerie van Financien en de Duitse belastingdienst. Er is afgesproken dat zij waarschijnlijk vanaf het komende jaar e.e.a. anders gaan doen nl. via de Nederlandse belastingdienst. De belastingdienst heeft aangebonden om hen die geen gegevens meer hebben over de laatste 5 jaar te helpen aan deze gegevens.

Er zullen binnenkort een aantal fiscalisten van de ouderenbonden speciaal worden bijgepraat over deze zaak.

schakel
26 Okt, 2010 00:33

Zuiver uit nieuwsgierigheid: Bedoel je Jan met fiscalis ouderenbonden de fiscalisten bij wie de vragen mbt specifieke problemen bij aangiften ouderenbonden neergelegd kunnen worden?

Jan
26 Okt, 2010 12:03

Het moet natuurlijk fiscalist zijn maar dat kan gebeuren.

Het antwoord is ja, wij zijn de vraagbaken voor de belastinginvullers van de ouderenbonden, KBO, ANBO en PCBO.

lydi
27 Nov, 2010 12:48

Ook wij hebben deze papieren gekregen ,alles inlaten vullen bij duitse belastingdienst van eurigio.

deze week de aanslag gekregen van 4jaar deze was 900 euro

Mijn man krijgt een kleine rente uit duitsland van 204 euto per maand.

Hij heeft 10 jaar in duitsland gewerkt en word 18 procent gekort op zijn aow .

Dit inkomen word wel bij je nederlandse inkomen opgeteld, je betaald er dus wel voor ook betaal je over het bedrag in nederland nog Zvw in ons geval 130 euro

Dus mensen pas op je wordt door 2 belastingdiensten gepakt.

GR LYDI

Stan
07 Apr, 2011 13:43

Dit kan en mag niet

Het kan niet zijn dat je dubbel belast wordt

Ik zou niet zomaar even betalen, al is het maar een paar honderd euro

En wat belangrijk is, als je in Duitsland gewerkt hebt, ook wel een beetje verstand van de materie te hebben en

ook duits te kunnen lezen, schrijven en praten.

Hier is informatie

Kijk op deze sites

http://www.janvonbroeckel.de/soziales/rentenbesteuerung.html

H Jongen
22 Jul, 2011 21:08

[Moet er voor 62 euro per maand zo,n rompslomp voor gedaan worden.?

Is dit nu EUROPA om te huilen he.

harry höngens
30 Jul, 2011 20:52

Waarom heeft de Duitse fiscus nooit de belasting op de Duitse rente ingehouden,dan kon de rest met de Nederlandse belasting verrekend worden.

Waarom zwijgt de Nederlandse fiscus?

Er waren toch verdragen,maar ik denk dat ze bang zijn dat ze een hoop rompslomp hierdoor hebben.

Laat de Duitsers de belastingen inhouden en belast de Nederlandse rentners niet over deze Duitse rente.

Het bureau van Duitse zaken is met andere zaken bezig en meldt op haar webside dat je wist dat er over dit bedrag in Duitsland belasting betaald moet worden, maar vermeld niet dat men over dit bedrag in Nederland in het hoogste belastingtarief belasting moet betalen.

Zij verwijzen je naar een Duitse webside,maar ik denk dat zij zelf niet weten hoe dat belastingstelsel in mekaar zit.