Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op belasting.startpagina.nl

Uitbetaling vakantie-uren

Mark-02
27 Dec, 2010 20:09

Weet iemand of een werkgever verplicht is om vakantie-uren die ik extra wil laten uitbetalen direct op een Spaarloon-rekening te storten indien ik daarom verzoek? Dit uiteraard met het oog op een belastingvoordeeltje. Ik weet dat dit in geval van bijvoorbeeld een 13e maand wel mogelijk is maar bij vakantie-uren, geen idee…

Bewerkt 01 Jan, 2011 22:56
HJV
27 Dec, 2010 20:32

JA, vakantie uren is net als een 13-maand inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking

schakel
27 Dec, 2010 20:44

Houdt u er wel rekening mee dat u niet meer kunt sparen dan maximaal € 613 per jaar.

Over dit bedrag dat uw werkgever stort op de spaarloonrekening betaalt u geen belasting. Na 4 jaar kunt u het geld belastingvrij opnemen.

Mark-02
27 Dec, 2010 21:47

Ja, maar ik ben van plan om het tegoed direct weer vrij te boeken om premies levensverzekering van te betalen. Mijn werkgever beweert echter dat de uit te betalen vakantie-uren niet direct op de Spaarloon gestort kunnen worden maar alleen als belast loon. Ik betwijfel dit maar ken de wettelijke regels niet…

schakel
27 Dec, 2010 23:36

De spaargelden mogen volgens informatie van de Belastingdienst voor onder andere betaling van de volgende verzekeringspremies worden gebruikt / gedeblokkeerd: (zie link Belastingdienst hieronder)

Bepaalde premies voor een kapitaalverzekering

* De verzekering is een levensverzekering in de zin van artikel 1, lid 1, onderdeel b van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993.

* De verzekering is gesloten bij een levensverzekeraar als bedoeld in artikel 1, lid 1, onderdeel g van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993.

Maar deskundig ben ik niet op dit gebied. Spaarloon wordt regulier pas na vier jaar vrijgegeven. Of in uw situatie directe besteding / deblokkeren mogelijk is, geen idee.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_spaarregelingen/lb22_spaarregelingen-05.html#P71_7525

Eric
01 Jan, 2011 22:56

Lijfrentepremies die via het spaarloon betaald worden kunnen meteen gedeblokkeerd worden. Er moet natuurlijk wel een pensioentekort zijn om de premies als lijfrente af te kunnen trekken. Dat deblokkeringsverzoek dien je bij de verzekeraar c.q. bank aan te vragen. Premies voor een levensverzekering zal niet gaan als het om je fiscale voordeeltje gaat, zoals je schreef in je bericht van 27 december 2010 21:47.

Trouwens, dat fiscale voordeeltje is ook een sigaar uit eigen doos. Op het moment van uitkeren moet je er toch echt alsnog belasting over te betalen. Is dus alleen lucratief als je nu 52% belasting betaald. Bij een lager tarief is er waarschijnlijk geen tarief voordeel als je een modaal pensioen en AOQ ontvangt.

Tevens snoept de verzekeraar nog een aardig bedrag aan kosten af van je premie, dus je wordt er eerder armer dan wijzer van.