Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op belasting.startpagina.nl

Welke kosten levensonderhoud kinderen < 30 jaar

Ron
24 Mrt, 2011 14:25

In 2010 ben ik gescheiden. In het ouderschapsplan is afgesproken dat mijn ex-vrouw de gehele kinderbijslag ontvangt. We doen co-ouderschap.

In 2010 is mijn dochter (van 6 jaar) de helft van de tijd bij mij geweest en de andere helft bij mijn ex-vrouw. Afgesproken is ook dat iedere ouder zelf de kleren aanschaft voor het kind.

Volgens mij kom ik in aanmerking voor de aftrek ivm kosten levensonderhoud kinderen < 30 jaar.

Wat is een redelijk bedrag om af te trekken per kwartaal. Aan welke gemaakte kosten kan ik dan denken

Bewerkt 24 Mrt, 2011 20:43
E.A.
24 Mrt, 2011 16:49

Misschien kon u wel kinderbijslag krijgen, maar ontving u deze niet. Dan krijgt u toch het vaste aftrekbedrag voor de uitgaven voor levensonderhoud

Verandert uw situatie tijdens een kwartaal, dan houdt u daar pas rekening mee in het eerstvolgende kwartaal. Voldoet u aan het begin van een kwartaal aan de voorwaarden voor aftrek levensonderhoud van kinderen? Dan mag u het vaste aftrekbedrag in dat kwartaal aftrekken.

2010

Leeftijd kind aan het begin van het kwartaal Kosten voor levensonderhoud Aftrekbaar per kwartaal

jonger dan 6 jaar ………………………………………minimaal € 408 per kwartaal…… € 295

van 6 tot 12 jaar ……………………………………….minimaal € 408 per kwartaal…… € 355

van 12 tot 18 jaar…………………………………….. minimaal € 408 per kwartaal…… € 415

van 18 tot 30 jaar…………………………………….. minimaal € 408 per kwartaal…… € 355

van 18 tot 30 jaar meer dan 50

bijdrage in de totale kosten én … ………………minimaal € 710 per kwartaal ……€ 710

van 18 tot 30 jaar én het kind is uitwonend

90% of meer bijdrage in de totale kosten én minimaal € 1.065 per kwartaal € 1.065

rudi
24 Mrt, 2011 17:06

Maar dan is de vraag welke kosten, nog niet beantwoord:

Denk dan aan

Voeding/kleding

Schoolgelden, schoolboeken

Halen en brengen of kosten openbaar vervoer

Kost en inwoning bij weekendbezoek en vakanties

Verjaardagscadeautjes/ feestjes

Uitstapjes

etc.

Pak desnoods het Nibud er maar bij wat men daar rekent voor maaltijden etc.

E.A.
24 Mrt, 2011 20:09

Tijd besteed aan wassen, stofzuigen,koken, contacten met school onderhouden, verjaardagsfeestjes organiseren, kleding kopen etc etc. à raison 12,50 per uur :D

Volgens mij kan Ron wel lezen : Dan mag u het vaste aftrekbedrag in dat kwartaal aftrekken

rudi
24 Mrt, 2011 20:12

Tijd geldt niet E.A. ..maak het niet zo moeilijk. Je zult dat recht wel eerst moeten aantonen met concrete bedragen.

Kopieren van passages is niet zo moeilijk, maar ze snappen en de achtergrond begrijpen ligt in sommige gevallen iets lastiger.

Je zult uitgaven moeten aantonen ( en uren a raison van..zijn GEEN uitgaven)

E.A.
24 Mrt, 2011 20:43

Oh ja, dat is waar ook, iets met oud papier en zo …….. onbetaalbaar ;)